sunnuntai 30. marraskuuta 2014

Kesälomalla, osa 4

Näihin maisemiin oli ihana herätä. Kesäkuun lopussa turisteja ei vielä ollut tungokseksi asti (paitsi saksalaisia joita oli joka jumalan paikassa - ja mulle tietenkin puhuttiin saksaa koska blondi = saksalainen), joten leirintäalueen edessä oleva ranta näytti aamu-uinnin aikaan tältä:

En ole ottanut juuri lainkaan kuvia Ulcinjissa, mikä kertoo lähinnä siitä, että täällä pääsin ihan kunnolla täydellisen rentoon kesälomatunnelmaan. Makoilin varpaat kuumassa hiekassa ja ahmin romaania (Aldous Huxleyn Uljas uusi maailma, voin suositella :)) heräten lähinnä välillä pohtimaan sellaisia asioita kuin menisinkö uimaan vai hakisinko jätskiä ensin.

Käytiin sentään kerran isolla kirkolla pyörähtämässä, toteamassa, että meidän ranta on paljon parempi. Ulcinj oli aika perus Välimeren rannan turistimesta: paljon ravintoloita ja matkamuistomyymälöitä. Palattiin siis nopsaan takaisin omalle rannalle!

Kävimme toisena iltana syömässä Lonely Planetin suosittelemassa kalaravintolassa pienen ajomatkan päässä leirintäalueesta. 25 eurolla saimme pöydän täyteen aivan ihania herkkuja. Vieläkin lämmöllä muistelen sitä kalakeittoa ja varsinkin jälkkäriksi syötyä appelsiinisiirapissa uiskentelevaa lettua!

Lyhykäisyydessään Montenegron rannikolla oli ihanan leppoisaa rantalomailla. Paikalliset ovat ystävällisiä, hintataso edullinen ja ruoka hyvää. Mitä muuta voi ihminen kaivata?

Montenegrossa viivyimme peräti kolme yötä (tai siis neljä, se vuoristoyö mukaan lukien). Minä olisin ihan mielelläni ankkuroinut ahterini sinne valkoiselle hiekalle vähän pidemmäksikin aikaa, mutta Maximella poltteli aika nopsaan jo päästä tien päälle taas. Kyllä muakin aina välillä hieman stressasi jäljellä olevien ajopäivien pituus, joten matka jatkui kohti Kroatiaa.

Ensin kuitenkin pysähdyttiin pohjoisemmassa Kotorinlahdella ihailemaan maisemia ja yövyttiinkin Montenegron vika yö siellä, ihan meren äärellä tälläkin kertaa. Maisemat Kotorinlahdella olivat upeat niin kuin odottaa saattaa, kun turkoosia merenlahtea ympäröivät vuoret joka puolelta, mutta samasta syystä tiet olivat myös tosi ruuhkaiset ja joka paikassa jotenkin hirveän ahdasta. Käväistiin pienellä kävelyllä itse Kotorissa ja sen linnoituksessa, mutta ajeltiin sitten nopsaan eteenpäin väljemmille vesille.

Huokeasta hinnasta huolimatta emme pysähtyneet kissamuseoon. Arvatkaa, kuka ei halunnut?

Perastin kylän edustalla on kaksi pikkuista saarta, joista toinen (tuo litteämpi) on yli viisisataa vuotta vanha tekosaari. Ihan käsittämätöntä, että jollekin tuli mieleen rakentaa saari ja sen päälle kirkko keskelle merta ilman mitään nykyaikaista tekniikkaa. (No niin, piti käydä virkistämässä muistia wikipediassa: tarina kertoo, että paikalliset merimiehet löysivät merestä kiven päältä Neitsyt Marian kuvan heinäkuun 22. päivänä vuonna 1452. Onnistuneen merimatkan jälkeen he kävivät tämän jälkeen aina heittämässä kiven samaan paikkaan, ja lopulta paikalle muodostui pieni saari. Yhä edelleen paikalliset ajavat veneillään saaren luo heinäkuun 22. päivän iltana ja heittävät kiviä sille suurentaen näin saaren pinta-alaa. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa...)

Vika yö Montenegrossa yövyttiin ahtaalla pikku leirintäalueella ihan meren äärellä. Söimme illallista leirintäalueen yhteydessä toimivassa ravintolassa, jossa myös (tottahan toki) näimme illan jalkkismatsin. Kävi sitten ilmi, ettei kylässä mitään muita palveluita ollutkaan yhtä pikkuruista hotellia lukuunottamatta. Kylänraitti oli asvaltoitu vastikään ja toisessa päässä sitä näyttiin rakentavan kuumeisesti, eli ilmeisesti turismista oli täälläkin tekeillä pelastus uinuvalle kalastajakylälle. Toistaiseksi oli kuitenkin sen verran kuollutta, että yksi yö täällä oli meille enemmän kuin riittämiin.