Selvisin kuin selvisinkin viikonlopusta!
Kymmenistä hyttysenpuremista ja särkevistä jäsenistä huolimatta muistan
taas, miksi olen partiossa. On aika priceless löytää itsensä istumasta
puolenyön aikaan vuoren juurelta paistamassa vaahtokarkkeja itse
(märästä puusta…) sytytetyssä nuotiossa ja katsomassa tähtiä. Ja
loppujen lopuksi retkipaikan omistaja oli ihan mukava noin 95-vuotias
papparainen, joka esitteli innoissaan meille tiluksensa Rooman
valtakunnan aikaisine raunioineen (jotka hänen isoisänsä oli
1850-luvulla löytänyt!). Kerrankin johtajien harteille jäi vain kaiken
mukavan tekeminen, niin kuin telttojen pystytys, nuotion sytytys,
aikataulun hallinnointi ja ohjelmiin osallistuminen, koska tytöt olivat
itse tehneet ohjelman. Kyl ne on taitavia <3
Rivien välistä voinee siis lukea, että viikonloppu oli kuin olikin
melkoinen suksee - jos mukaan ei lasketa junamatkoja sinne ja takaisin.
Mun paluumatka kulkee valitettavasti aina Lyonin Part-Dieu-aseman
kautta, ja siellä vallitsee sunnuntaisin noin klo 18-21 aivan
helvetillinen kaaos. Ihmiset rynnivät päättömästi laumoina sinne tänne
noin satametrisessä asemahallissa
tosi kätevine perässä
vedettävine matkalaukkuihin (joihin on tosi kätevää kompastua, kun itse
yrittää pujotella kahteen suuntaan vellovan lauman läpi omalle
laiturille), valtavine rinkkoineen, kissoineen, koirineen,
lastenvaunineen, pyörätuoleineen…
Oman pikantin lisänsä sekamelskaan luo se, että oman junan laiturin
saa tietää keskimäärin kolme minuuttia ennen junan lähtöä (ja SNCF:n
kuulutusten mukaan junaan ei välttämättä päästetä enää, jos junan
lähtöön on alle kaksi minuuttia, hehheh), ja silloin on parasta on olla
nopeat refleksit, jos meinaa saada junasta paikan. Täällä kun ei
harrasteta muissa kuin luotijunissa paikkalippuja. Nopeat syövät siis
hitaat… Edellämainitusta syystä junaan saatetaan myös myydä paljon
enemmän lippuja kuin siellä todellisuudessa on paikkoja, mikä varsinkin
lakkojen aikaan voi aiheuttaa sen, ettei junaan välttämättä
kirjaimellisesti enää mahdu sisään, vaikka lipun olisikin saanut
ostettua ihan ongelmitta. Olen kerran jos toisenkin matkannut äärettömän
mukavasti vessan ovien edessä rinkan päällä istuen ja haukkoen happea
jokaisen aseman kohdalla.
Ei ole paljon kehumista täkäläisessä junamatkustamisessa, ei… (VR:stä
olen kuullut paljon pahaa, eikä kaiketi ainakaan Hki-Tku-radalla junien
täsmällisyyttä voi varsinaisesti kiitellä, mutta Tku-Tre-välillä en
muista kohdanneeni yhtään yli 15 minuutin myöhästymistä monivuotisen
edestakaisin suhaamisen aikana. Ja istumapaikka on AINA.) Täällä ei
ainakaan oman kokemukseni mukaan pitkänmatkan busseja juuri ole, joten
pitkään matkustamisessa on ollut vaihtoehtona joko oma auto tai SNCF:n
diktatuuriin alistuminen.
Viime vuosien aikana on kuitenkin huomattavasti yleistynyt
covoiturage eli suomeksi kimppakyydit. Suosituin sivusto on kahdeksan vuotta sitten perustettu
covoiturage.fr-sivusto,
jonne kirjauduttuaan voi etsiä itselle sopivia kyytitarjouksia tai
vastaavasti jättää itse ilmoituksen tarjoten kyytiä halukkaille. Etuina
tässä ovat mm. edullisuus ja matkan nopeus (ei junien vaihtoja, ja jos
vain sopiva kyyti löytyy, on mahdollistä päästä lähes ovelta ovelle) ja
lisäksi on tietysti mukava tutustua uusiin ihmisiin. Tietysti kuulostaa
aika pelottavalta lähteä ihan kenen tahansa kyytiin, mutta sivustolla on
muiden käyttäjien arvioiden perusteella helppo nähdä, onko kuljettaja
“luotettava”. Omalle kohdalle on osunut lähes pelkästään opiskelijoita,
jotka ajelevat viikonlopuiksi kotiin, ja tunnelma on ollut lähes aina
todella rento.
Viime vuonna, kun loin oman tilini sivustolle, yhteyden kuskeihin sai
suoraan joko viestittämällä sivun kautta tai puhelimitse. Sovittiin
tapaamispaikka, -aika ja hinta, ja asia oli sillä selvä. Nyt sivusto on
uudistunut, ja nykyään kyytiä etsivien on pakko lisätä pankkitietonsa
profiiliin ja tehdä varaus sivuston kautta. Maksu hoituu suoraan
tilisiirtona, joka kulkee myöskin sivuston ylläpidon kautta, ja heille
jää välityspalkkiona muutama euro per kyyti. Tämä on ainakin kuulemieni
tarinoiden mukaan huomattavasti laimentanut intoa luoda tili sivustolle,
mikä on todella sääli. Ilmeisesti myös SNCF:llä on näppinsä pelissä, ja
ainakin huhujen mukaan kimppakyydeistä pitäisi myöhemmin maksaa veroja.
Onhan se nyt ihan huutava vääryys, jos rahaa valuu sekä SNCF:n että
Ranskan valtion näppien ohi! Kyllä minä niin mieleni pahoitan
tällaisesta touhusta…
Mun ei käsittääkseni pitänyt kirjoittaa yhtään mitään SNCF:ään
liittyvää tänään, mutta kun aloitin, tekstiä vain tuli ja tuli, joten
olkaatte hyvät. Jotain positiivisempaa ajattelin rustailla ensi kerralla
;)
***
p.s. Koska aiheeseen liittyvää kuvitusta ei ollut saatavilla, saatte
taas tyytyä aiheeseen liittymättömään kissakuvitukseen… Maunolla on
selvästi jalkafetissi. Se rakastaa varpaita, sukkia ja kenkiä. Mitä
haisevammat, sitä paremmat. Aamulla on ihana herätä siihen, että karhea
kieli kutittaa jalkapohjia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti