keskiviikko 29. heinäkuuta 2009

Jag tror, jag tror på sommaren, jag tror, jag tror på sol igen...

Mulla ei ole mitään tekemistä töissä, ja tällä kertaa oon ollut niin fiksu että oon ymmärtänyt pitää suuni kiinni siitä. Olen viihdyttänyt itseäni töiden sijaan vanhojen lj-merkintöjen lukemisella - tällä hetkellä meen kahden vuoden takaisessa kesässä jolloin olin juuri lähdössä Elämäni Matkalle Ranskaan. Tavallaan mulla on ikävä sitä kesää, mutta muistan kyllä vähän liian hyvin myös miten hukassa olin siinä elämäni vaiheessa, ja voin hyvillä mielin vain ruveta laskemaan päiviä seuraavaan seikkailuun Ranskassa (46 nopeasti laskettuna!).

Sinänsä oon vähän hämmästynyt kolmen vuoden takaisesta minästäni. Olin toki edelleen vähän lapsellinen (tiedä sitten onko asia hirveästi muuttunut), mutta merkinnät eivät olleet yhtään niin noloja kuin pelkäsin. Varsinkin ekana syksynä oon vielä elämän epämääräisyydestä huolimatta onnistunut suhtautumaan kaikkeen enimmäkseen huumorilla - sitten tosin seuraa jokin ihme ahdistus- ja angstailukausi, mutta kuitenkaan musta ei tunnu, että merkintöjen taso olisi erityisen paljon huonompi kuin nykyisin. Melkein päinvastoin. Apua, mitä on tapahtunut mun kunnianhimolleni...? Tai no, jos nyt ihan tarkkoja ollaan, muistelisin että kirjoitin silloin aika samalla periaatteella kuin nykyäänkin - ei oo mitään tekemistä, taidanpa mennä avautumaan journaliin. Tungen kaiken yhdeksi sekavaksi kasaksi mieleen juolahtavia asioita, jotka eivät yleensä suuremmin liity toisiinsa. Mutta ehkä se sitten kuvastaa mun elämää ja ajatuksenjuoksua?

Suurin ero taitaa kuitenkin olla se, että silloin kerroin paljon enemmän ihan tavallisestakin arjesta. Nyt tuntuu, että mulla pitää aina oikeasti olla jotain kerrottavaa ennen kuin voin kirjoittaa. Ettei mun arkeni ole tarpeeksi kiinnostavaa - eihän mulle tapahdu mitään. Silti kaikista hauskinta on lukea juuri niitä merkintöjä, joista palaa mieleen ihan mitättömän pieniä, jo unohtuneita tapauksia matkan varrelta. Ne isommat jutut kyllä muistaa joka tapauksessa.

Tosin juuri nyt mulle ei IHAN OIKEASTI kuulu juurikaan muuta kuin tylsistymistä ja turhautumista kokopäiväiseen paikallaan kökkimiseen ja sisätiloissa oleiluun. Kaipaan puuhastelua ja vaihtelevuutta. Viime aikoina sääkin on ollut niin epämääräinen (ei huono muttei erityisen hyväkään), ettei töiden jälkeen ole kiinnostanut lähteä ulos. Itseni tuntien oon kuitenkin pakottautunut lähtemään edes hiukan kävelemään tai pyöräilemään tai kaupungille haahoilemaan, ettei liikkumattomuus-ahdistus ja mökkihöperrys iske... Eilen rupesin miettimään iltakävelylläni, että oikeastaan mun elämässäni voisi olla sellainen pieni koiranmenevä tyhjä paikka. Käyn joka päivä kuitenkin lenkillä, eikä seura kotona olisi pahitteeksi. Tietenkin ajankohta jolloin hauvavauvaa realistisesti voisin edes harkita olisi vuoden päästä syksyllä, kun olen (toivottavasti) taas Suomessa ja (toivottavasti) pääsen omaan yksiöön asumaan - tai vaihtoehtoisesti johkin kimppakämppään, solussa lemmikki olisi kuitenkin ihan mahdoton. Tämä oli taas sellainen idea, että ensin mietin sitä ihan täysin teoreettisesti, mutta mitä pidemmälle kävelin, sitä paremmalta ajatus alkoi tuntua. Nyt pitäisi enää päättää rotu :D

Koirakuumeen sijaan ajankohtaisempaa voisi olla esimerkiks lähtökuumeen poteminen. En vain edelleenkään osaa kovin konkreettisesti ajatella lähtöä. Päivä on jo päätetty - 14.9. Ajateltiin Kaisan kanssa (tai kuten tavallista, K ajatteli mun puolesta...) että ollaan siellä hyvissä ajoin ennen varsinaista äksöniä, muttei kuitenkaan niin hyvissä ajoin että tylsistyminen uhkaisi. Tämän lisäksi muuta edistystä ei sitten olekaan tapahtunut. Paitsi että olen toki ahkerasti suunnitellut tulevia läksiäisiä. First things first. Jonkinlaiselta helpotukselta tuntui, kun "ehkä osallistuu" listalla oli myös se yksi tärkeä kaveri, jonka pelkäsin kokonaan suututtaneeni.

Itse suututuksen (välillinen) aihe on palannut Siperiasta puhelimen kuuluviin, ja aikani vastaamista välteltyäni uskalsin yksi ilta puhua suuni puhtaaksi - ehkä parkuakin vähän - ja häpeäkseni kaadoin kaiken sen niskaan. Ei mun pitänyt, ei nyt kun se on yksin kaukana ja muutenkin ahdistunut, mutten jaksanut enää itse olla yksin ja ahdistunut. Sanoin kaiken sen mitä yritin jo silloin aiemmin, mutta mitä se ei ihan tajunnut: etten osaa olla yhdessä kenenkään kanssa, en vielä enkä ainakaan suunnitelmallisesti yli vuotta. Henkeä ahdisti ajatus ensi vuodesta. Erityisesti koska yhä enemmän alkoi tuntua siltä, että tuskin tuo tuosta ensi kesänä sen kummemmaksi muuttuu. Sitten olisin pitänyt sitä vuoden odottamassa turhan takia, ja olisin tuntenut itseni entistä enemmän huijariksi...

Nyt on ainakin helpottunut olo, kun uskalsin vihdoin olla jotain mieltä. Lupasin toki jutella sen kanssa vielä ihan kasvokkain, selvittää jutun lopullisesti. Tuntuu vähän tyhmältä, miksen tajunnut alusta asti, ettei tää oo hyvä idea...? (Toisaalta silloin kaduttaisi se, etten kokeillut. No-win situation)
No joo, ei mun todellakaan pitänyt ruveta tästä avautumaan, mutta jotenkin ajatus harhailee tänään.

Kaikesta marinasta huolimatta olo on aika levollinen. Revin suunnattomasti hupia ylivärikkäistä vaatteistani, pomostani joka juuri tänään on Löytänyt facebookin ihmeellisen maailman ja tämän viikon (sunnuntaisesta krapulassa tehdystä kauppareissusta johtuen) melko makkarapainotteisesta ruokavaliosta. Sekä Ylen Areenan laatuohjelmista: eilen illalla katsoin yläasteaikaista suosikkiani, Fångad av en sång, enkä päässyt yli auringonpaisteisesta suomenruotsalaisesta hilpeydestä ja Benny Törnroosin keltaisesta puvuntakista. Lauloin mukana "jag tror, jag tror på sommaren..." ja tanssin yksin valssia autiossa huoneessani. (huvinsa kullakin - hullulla halvat ja idiootilla ilmaiset)
Myös sunnuntain krapulainen koomaus Turussa naurattaa vieläkin hetkittäin - henkevät keskustelut aamiaispöydässä, naistenlehtien ostovimma Siwassa sekä hulluuskohatuksia saanut lainakissa... Paras tapa viettää vapaapäivää :)

Tästäkin tuli nyt sitten taas yksi tällainen "tungen tähän kaiken enkä jaksa suunnitella mitään rakennetta"-merkintä. Nauttikaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti