tiistai 17. toukokuuta 2011

Byrokratiaa

Kuten ehkä jo mainitsin, mulla on siis asunto odottamassa Ranskassa. Olin jotenkin ajatellut, että kaikki on siis kunnossa, oon maksanut kuukauden vuokran etukäteen joten voin vain saapua paikalle kesäkuun alussa ja ruveta murehtimaan takuuvuokrista ja vuokrasopimuksista vasta siellä. Niinpä niin…

Jos haluaa vuokrata asunnon Ranskassa, on otettava huomioon ainakin kaksi aika tärkeää juttua. Ensinnäkin takuuvuokra. Ihan niin kuin Suomessa, Ranskassakin maksetaan suunnilleen kuukauden vuokraa vastaava takuu vuokranantajalle ennen muuttoa. Tämä raha on tarkoitettu lähinnä siihen, että jos vuokrasopimuksen päättyessä asunto on huonommassa kunnossa kuin sopimuksen alkaessa, vuokranantaja voi pitää rahan ja käyttää sen asunnon kunnostukseen. Ranskassa vuokranantajat (ainakin opiskelija-asuntoloissa…) pitää melko tiukasti kiinni takuurahoista ja käy kyllä ihan jokaisen pikku naarmunkin läpi, ettei rahaa tarvitsisi maksaa takaisin. Asuntojen kunnosta päätellen rahaa ei kuitenkaan hirveämmin tuhlailla kunnostustoimenpiteisiin…

Olin siis täysin valmistautunut maksamaan takuun ja varannut siihen rahaa budjetissani. Mutta koska kyseessä on Ranska, ei tämä tietenkään riitä.

Vuokranantaja haluaa aina varmistua siitä että saa vuokrarahat tilanteessa kuin tilanteessa, joten “opiskelijoilta ja muilta taloudellisessa ahdingossa olevilta” vaaditaan lisäksi takaaja. Takaaja on Ranskassa asuva, vähintään kolmen kuukauden vuokran verran kuussa tienaava henkilö, joka lupautuu maksamaan vuokran takaamansa henkilön puolesta tämän estyessä. Mulla on kuitenkin toistaiseksi voimassa oleva työsopimus ja tienaan itse tarvittavan määrän kuussa, joten kaikkien taiteen sääntöjen mukaan mun ei pitäisi joutua hankkimaan takaajaa. Valitettavasti se toimisto, josta me vuokrataan asuntomme, ei paljon mistään säännöistä piittaa, vaan vaatii kaikilta takaajan.

Juttelin tulevan työkaverini kanssa, ja hän neuvoi mulle muutaman toimiston, jotka toimii takaajana, jos ei muuten sellaista löydä. Ehdin jo riemastua, kun asia ratkesi näinkin helposti. Tarvitsin kuitenkin kämppikseltä joitain tietoja, joita toimisto vaati että voin tehdä pyynnön sinne. En saanut pariin päivään vastausta sähköposteihini, kunnes eilen sain tekstiviestin jossa Charlotte ilmoitti mulle, että oli soittanut vuokranantajatoimistolle eikä ne kuulemma hyväksy tällaista järjestelyä (tässä kohtaa alkoi jo pipo vähän kiristää). Sen sijaan voisin maksaa hänen vanhemmilleen etukäteen kolmen kuukauden vuokraa vastaavan summan ja ne voisivat olla mun takaajia.

Muuten ihan hyvä, mutta KOLMEN KUUKAUDEN VUOKRA??? Mistäköhän mun olis tarkoitus repäistä 1200 euroa, jotka sitten vain makoilisivat jossain tilillä siltä varalta etten satu maksamaan vuokraani ensi vuoden aikana… Ja miten voin luottaa siihen, että saan rahani takaisin kun muutan pois?

En pysty ymmärtämään, en sitten ollenkaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti