keskiviikko 27. helmikuuta 2013

Mä joka päivä töitä teen

Koin, että tämä mun ura-ahdistukseni ja “apua oon kohta oikeasti aikuinen, mitä haluan elämältäni”-ahdistus voisivat ansaita ihan oman postauksensa. Koska kaikki varmasti on tosi onnellisia saadessaan lukea mun äärettömän tärkeistä ja suurista huolistani… Mulle tämä nyt on kuitenkin iso juttu ja tämä on mun blogi, joten täten varoitan kaikkia lukijoitani, että tuleva postaus sisältää jälleen kerran turhaa angstausta.

Tällä hetkellä siis teen töitä opiskelun ohella freelancer-kääntäjänä. Toimin juuri niin kuin meidän proffan mielestä ei pitäisi. Alistun kohtuuttoman alhaiseen palkkiotasoon, koska saan kuitenkin oman alani työkokemusta ja lisäksi tykkään työstäni. Hyvin luultavasti valmistuttuani etsin muitakin töitä joko tämän lisäksi tai sitten tämän sijaan. Av-kääntämisen ammattilaiset pelkäävät juuri sitä, että alasta tulee alipalkkauksen vuoksi tällainen läpikulkuala, jolla opiskelejat tekevät työt ja työntekijöiden vaihtuvuus on suuri…

Mua pelottaa huonon palkkatason lisäksi myös freelancena työskentelemisen epävarmuus ja freelancen epämääräinen asema. Miten esimerkiksi määrittelisin sen, että olen työttömänä? Mitä jos vain äkkiä en kahteen kuukauteen saa yhtään työtarjousta, voinko silloin saada jotain työttömyyskorvauksia? Ja jos, niin mistä?

Miksei tällaisia opeteta yliopistolla? Miksi mun pitää kuulla kaverien kautta, että liittoon liittyessä alkaa kerryttää ansiosidonnaista työttömyyskorvausta? Mistä sitäpaitsi määritellään mun ansiosidonnaisen työttömyysrahan suuruus, kun voin ansaita mitä vain esim. nollan ja 2500 euron välillä kuussa?

Mulle ei kerry ikinä mitään lomarahoja, vaan lomat pidetään omalla kustannuksella. Entä jos haluaisin hankkia lapsia? Yritin selvitellä Kelan sivuilta yrittäjän äitiyspäivärahojen suuruutta, mutta ei niistä ota kukaan mitään selvää. Tai minä ainakaan.

Oman jännitysmomenttinsa tähän kaikkeen luo tietenkin vielä se, että ajattelin tässä muuttaa ulkomaille, eli joudun luultavasti aika pian selvittämään, miten kaikki tämä toimii Ranskassa. Hurraa!
Jos joku tietää jostain jotain, niin kertokaa mulle, PLIIS! Tai saa myös lohduttaa ja vakuuttaa että löydän ihan pian jonkin kivan, vakituisen ja hyväpalkkaisen työn tai sitten löydän jonkin järkevän ja kannattavan tavan tehdä tätä nykyistä, josta oikeasti tykkään aika paljon…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti